KPA

Κοινό Πλαίσιο Αξιολόγησης

Το Κοινό Πλαίσιο Αξιολόγησης (ΚΠΑ) αποτελεί ένα απλό, εύχρηστο και κοινά αποδεκτό μοντέλο αξιολόγησης των Υπηρεσιών του Δημοσίου Τομέα,  που στοχεύει στη βελτίωση των διαδικασιών που διέπουν τον κάθε Δημόσιο Οργανισμό. Αποτελεί ένα εργαλείο που μπορεί να βοηθήσει τις Δημόσιες Υπηρεσίες σε όλη την Ευρώπη να χρησιμοποιήσουν τις τεχνικές της διοίκησης της ποιότητας, ώστε να βελτιώσουν τις επιδόσεις τους. Το μοντέλο προέκυψε από την συνεργασία μεταξύ των Υπουργείων ∆ηµόσιας ∆ιοίκησης της Ευρωπαϊκής Ένωσης, στην προσπάθεια να εισαχθούν οι αρχές Διοίκησης Ποιότητας στους Δημόσιους Οργανισμούς της Ε.Ε. Το Κοινό Πλαίσιο Αξιολόγησης έχει σχεδιαστεί από την Ομάδα Καινοτόμων Δημοσίων Υπηρεσιών (Innovation Public Services Group) που λειτουργεί στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ύστερα από συνεννόηση με τους Γενικούς ∆ιευθυντές των Υπουργείων ∆ηµόσιας ∆ιοίκησης.

Το ΚΠΑ έχει τέσσερις κύριους σκοπούς:

  • να εκφράσει τα μοναδικά χαρακτηριστικά των οργανισμών που επιθυμούν να βελτιώσουν τις επιδόσεις τους,
  • να χρησιμεύσει ως εργαλείο για τις δημόσιες διοικήσεις που επιθυμούν να βελτιώσουν τις επιδόσεις τους,
  • να αποτελέσει τη “γέφυρα” μεταξύ των διαφορετικών μοντέλων που χρησιμοποιούνται στη διαχείριση της ποιότητας,
  • να διευκολύνει τις συγκριτικές επιδόσεις μεταξύ των οργανώσεων του δημόσιου τομέα.

Στα πλεονεκτήματα της αυτοαξιολόγησης μέσω του ΚΠΑ συγκαταλέγεται η εισαγωγή των εννοιών της Διοίκησης Ολικής Ποιότητας και του Δημόσιου Management στις Δημόσιες Υπηρεσίες και η συμμετοχή του προσωπικού Οργανισμού στη διαδικασία αξιολόγησης της λειτουργίας του. Η εφαρμογή του ΚΠΑ καταλήγει στην εκπόνηση σχεδίου δράσεων βελτίωσης της διοικητικής λειτουργίας. Οι δράσεις  αυτές, αφού υλοποιηθούν επαναξιολογούνται με βάση και πάλι το ΚΠΑ, προκειμένου να υπάρξει συνεχής διοικητική βελτίωση.

Επίσης, το Κοινό Πλαίσιο Αξιολόγησης υιοθετεί κοινά κριτήρια και ενιαία μέθοδο αξιολόγησης, ώστε τα συμπεράσματα να είναι συγκρίσιμα, κοινώς αποδεκτά και αξιοποιήσιμα, προκειμένου να σχεδιασθούν κοινές πολιτικές. Μέσω της εφαρμογής αναπτύσσονται επαφές επικοινωνίας και συνεργασίας μεταξύ των φορέων της δημόσιας διοίκησης των κρατών – μελών της Ε.Ε. ενώ έχει καθιερώθει το Εθνικό και το Ευρωπαϊκό Βραβείο Ποιότητας.

Το Κοινό Πλαίσιο Αξιολόγησης είναι εφικτό να εφαρμοστεί από ένα Δημόσιο Οργανισμό εάν υλοποιηθούν οι εξής τέσσερις φάσεις:

  • Φάση Ι: Προσδιορισμός πεδίου εφαρμογής -Συγκρότηση ομάδας έργου
  • Φαση ΙΙ: Κατανομή καθηκόντων – προσδιορισμός εσωτερικής λειτουργίας της ομάδας έργου
  • Φάση ΙΙΙ: Συλλογή-επεξεργασία των προσδιορισθέντων στοιχείων τεκμηρίωσης και η σύνταξη έκθεσης αξιολόγηση και βαθμολόγηση
  • Φάση ΙV: Σύνταξη έκθεσης μέτρων βελτίωσης

Τα αποτελέσματα της εφαρμογής του ΚΠΑ παρέχουν άμεση χρησιμότητα στην Διοίκηση κάθε Δημόσιου Οργανισμού, καθώς η Έκθεση Αυτοαξιολόγησης αποτελεί ουσιαστικά μια σειρά από δράσεις για το κάθε κριτήριο του ΚΠΑ. Η έκθεση αυτή μελετάται από την Διοίκηση με σκοπό τον εντοπισμό των κύριων ευρημάτων της αυτοαξιολόγησης, των πεδίων στα οποία απαιτείται άμεση δράση και το είδος της δράσης που πρέπει να ληφθεί.

Η δομή του ΚΠΑ αποτελείται από εννέα κριτήρια τα οποία αναφέρονται στις βασικές πτυχές μιας οργάνωσης και εξετάζονται σε κάθε μορφή διοικητικής ανάλυσης: (Ηγεσία, Στρατηγική και Προγραμματισμός, Διοίκηση Ανθρώπινου Δυναμικού, Εξωτερικές Συνεργασίες και Πόροι, Διοίκηση Διαδικασιών και Αλλαγών, Αποτελέσματα προσανατολισμένα προς τον πελάτη-πολίτη, Αποτελέσματα για το ανθρώπινο δυναμικό, Αποτελέσματα σχετικά με την Κοινωνία, Κύρια Αποτελέσματα). Καθένα από τα εννέα κριτήρια υποδιαιρείται σε δέσμη υποκριτηρίων τα οποία προσδιορίζουν τα κύρια σημεία που θα πρέπει να εξετάζονται κατά τη διαδικασία της αξιολόγησης μιας οργάνωσης.

Υπεύθυνος φορέας για την εισαγωγή και την εφαρμογή του μοντέλου στη Δημόσια Διοίκηση είναι η Διεύθυνση Ποιότητας και Αποδοτικότητας του Υπουργείου Εσωτερικών. Τέλος, επισημαίνεται, ότι η χρήση του μοντέλου αυτού είναι υποχρεωτική για του Ελληνικούς δημόσιους φορείς βάση της εγκυκλίου ΔΙΠΑ/Φ. 1/6-4-2005 του ΥΠΕΣΔΔΑ.

Η PRIORITY, με εμπειρία σε περισσότερα από 800 πιστοποιημένα συστήματα διαχείρισης σε όλους τους κλάδους της οικονομίας, είναι σε θέση να οδηγήσει τους οργανισμούς στον εντοπισμό των αναγκών τους για καθιέρωση νέων πρακτικών λειτουργίας, να συντάξει τις απαιτούμενες εκθέσεις αξιολόγησης και βελτίωσης, να εκπαιδεύσει τα στελέχη σας, να επαληθεύσει την καλή τήρηση των κριτηρίων αξιολόγησης, να σας προσφέρει το ειδικό λογισμικό eQualSuite για τη μηχανογραφημένη επαλήθευση των κριτηρίων αξιολόγησης.

Κατηγορία ISOPEDIA